Кармен

ПРЕМИЕРАТА НА „КАРМЕН” ОТ ЖОРЖ БИЗЕ

За режисьора

ДОМИНИК СЕРОН е завършила Кралската консерватория в Брюксел с първа награда за драматична интерпретация и режисура. Специализира театрална режисура и през 1986 година създава своя театър „Инфинити” („Безкрайност”) в Брюксел, който ръководи и сега. В упоритата си и оптимистична борба за защита на идеалистичното театрално изкуство във времето на безкомпромисния материализъм, Доминик Серон е автор на десетки статии, посветени на европейския театър. В тази посока е и работата й в нейния театър „Инфинити”. В продукциите си тя включва актьори-любители, с които работи и като режисьор, и като педагог, защото приема, че рутинният професионализъм пречи на изкуството, което трябва да се сътворява с любов и всеотдайност, на които се радват аматьорите в най-чистата им форма.

По подобен начин протече и репетиционният процес на „Кармен” в Русе. Още в края на миналия сезон Доминик Серон избра индивидуално всеки един участник дори и в масовите сцени на операта. Всеки един хорист бе определен за ролята, която ще изпълнява. Първите репетиции с хора на Русенската опера и децата-хористи от русенската хорова школа „Св.Георги”, които започнаха от юни, наистина приличаха на майсторски клас. Затова и в своите постановки Серон комбинира много движение, танц, силно актьорско присъствие, което максимално запълва сценичното пространство. Това може да очаква и русенската публика, а и операта „Кармен” е изключително благодатна за подобен почерк в режисурата.

За постановката

Историята на красивата и предизвикателна циганка Кармен е създадена от Проспер Мериме. В един приятен и ненатрапчив с излишни претенции модерен маниер, подкрепен с модернистични акценти на костюмите и сценотрафията, белгийската режисьорка Доминик Серон има намерението да потърси и да се върне към корените на литературния първоизточник. Заради това тя извежда още един персонаж, който отсъства в партитурата на операта на Жорж Бизе. Това е образът на Разказвача. Използвайки текстове от творбата на Проспер Мериме, останал в сянката на декора, някак извън времето, както във вечността стоят извън времето творбите и на Мериме, и на Бизе - Разказвачът ще допълни и съживи във въображението на публиката картината на живота на циганите – картини и настроения на очарованието и красотата, на любовта и страстта, на непобедимия инстинкт за свобода и независимост, но и на безумното себеотдаване. Олицетворение на всичко това е образът на красивата циганка Кармен. Образът на Кармен попада в творческото полезрение на режисьорката Доминик Серон. Той допълва серията от силни женски театрални персонажи, които тя разработва – това са героините Лулу, Ифигения, принцеса Турандот, Лолита и от най-новата й постановка – образа на Мерилин Монро.

За сценографията и костюмите

Още в началото на юни художниците на Русенската опера започнаха и изработката на декора на „Кармен”. С мащабите на декора и с красотата на чистите си линии, сценографията има намерението да въведе публиката в настроението на испанската действителност. Автор на сценографията е опитният художник Ги-Клод Франсоа. Костюмите, очароващи с цветовете си и носещи сладостното женско и екзотичното циганско предизвикателство най-много на Кармен, но и на нейните приятелки Мерседес и Фраскита са дело на моделиерката и художничка Кристин Моберс.

За диригента

Диригент-постановчик на новата постановка на „Кармен” в Русенската опера е австриецът Конрад Лайтнер – диригент и преподавател във Виенската консерватория. Той е познат на русенската публика от постановката на „Така правят всичси жени” от Моцарт от пролетта на 2009 година. Тогава той показа едно истинско умение в овладяването на възможностите на оркестъра и демонстрирането на верния моцартов стил. Със сигурност може да се очаква прецизно и емоционално наситено музикално изпълнение на „Кармен”, чиято музика е толкова силно обичана от публиката по целия свят.

За солистите

Таня КРОС и Ярослава КОЗИНА (Кармен)

Таня Крос е холандсо мецосопрано. Завършила е Висшето училище по изкуствата в Утрехт. Носител е на награда от конкурса „Роза Понсел” – Ню Йорк. За няколко сезона е била солист на операта в Хановер, солист е на Холандската национална опера. Таня Крос също е изявена концертираща певица. Концертирала е в престижни зали като Концертгебау – Амстердам, Карнеги хол – Ню Йорк и Музикферайн – Виена.

Ярослава Козина е възпитаничка на Лионската консерватория, специализирала е в Оперното студио в Страсбург. Носител е на наградата на директорите на оперни театри на конкурса „Белведере”. Гастролира в множество европейски театри – предимно в Германия и Франция.

Марияна ПАНОВА (Микаела)

Марияна Панова е възпитаничка на прочутата Юлия Винер. Носителка е на награда от Конкурса за млади оперни певци – София. Първите й изяви са свързани със Старозагорската и Софийската опери. Работила е за продукции на оперните театри в Нант, Бордо, Толедо, Аликанте и Сарагоса. Гостувала е на Кралския оперен фестивал Уексфорд, фестивалите в Комо и Биариц, Международния фестивал „Варненско лято”. От 2003 година живее и работи във Франция

Паоло БАРТОЛУЧИ Франческо МЕДА (Дон Хозе)

Паоло Бертолучи е млад италиански тенор, носител на Първа награда на международния конкурс в Пиза за ролята на Канио в „Палячи”. В ролята на Дон Хозе дебютира през пролетта на 2011 в оперния театър в Магнитогорск, Русия. Гостувал е на театрите в Палермо и Пиаченца, гастролирал е в множество театри в Белгия и Холандия.

Франческо Меда е завършил Академията „Дж.Верди” в Парма, специализирал е при прочути тенори като Франко Корели, Джани Раймонди и Карло Бергонци. Участвал е в продукции на Театро Реджо – Торино, Карпи, Бергамо, Виджевано, гастролирал е в Мадрид, Аликанте, Сарагоса, Толедо, Перм, Екатерининбург и Челябинск.

Серджо ФОРЕСТИ (Ескамилио)

Серджо Форести е италиански бас-баритон със забележителни по разнообразието си интереси – най-вече в огромното поле на бароковата и ренесансовата музика – много камерни и кантатно-ораториални произведения, много оперни роли. Като изпълнител на стара музика, може да се каче, че Форести е пребродил целия свят – от Мадрид до Токио, от Белгия и Холандия до Турция, от Москва и Петербург до Ню Йорк. Работил е със звезди като Рене ЬЯкобс, Жорди Савал, Рене Клеменс.

Крис БЕЛИ (Данкайро), Давид МАКАЛУЗО (Цунига) Дорин МОРТЕЛМАН (Фраскита), Аличе ГРЕГОРИО (Мерседес) Кристоф ХЕРАДА (Моралес), Ерик СЛИК (Ремендадо)

За творческите амбиции на Държавна опера – Русе

Премиерният спектакъл на „Кармен” в Русе отново ще се състои на гостоприемната сцена на Драматичен театър „Сава Огнянов” в Доходното здание, за което трупата на Русенска опера благодари на трупата на Русенския драматичен театър! Ремонтът на Русенската опера е съвсем в своя край, но с помощта, която в последния момент Русенската опера получи след застъпничеството на премиера Бойко Борисов за закупуване на нови столове, нетърпеливата русенска оперна публика ще трябва да почака още месец, за да може да се осъществи изработката, доставката и монтирането на новите столове. След премиерата, новата постановка ще отпътува за триседмични гастроли в Холандия и Белгия. Започва и подготовката на нова премиера – „Отело” от Джузепе Верди. За реализацията са привлечени две много силни фигури в българската културна действителност и творци, обичани в Русе - режисьора Бойко Богданов и диригента Георги Димитров.

Коментари

коментари от Disqus